Fokus på basisøvelser

Denne uken hadde jeg en instruksjonskveld i stabilitetstrening sammen med J13 fra Melhus og Gimse IL. Det er godt å se at både trenere, lagledere og spillere ønsker å komme  i gang med mer skadeforebyggende trening. Fokuset på øvelsene var rettet mot aktivering og styrke av kjernemuskulatur i tillegg til muskulatur rundt knær og skuldre. Fokus på stabilitet- og koordinasjonstrening  i tidlig alder gjør at man raskere også  kan lære seg nye ferdigheter og teknikker.  Stabilitet er fundamentet for motorisk kontroll. En god motorikk av arm og hånd er for eksempel avhengig av en stabil skulder som igjen er avhengig av at man har en stabil mage- og ryggmuskulatur.
Stab I

Øvelsene trenger ikke å være så kompliserte, det viktigste er at man tar utgangspunkt i de spesifikke kravene som idretten stiller til kroppen og at man fokuserer på stabilitet, styrke og bevegelighet i disse områdene.  Samspillet mellom muskulatur og ledd er viktig for å unngå fremtidige plager. Legges noen av disse basisøvelser inn i den vanlige treningsøkten kan man oppnå stor effekt! Husk også at kroppen trenger stadig nye utfordringer. Uvante bevegelser stimulerer koordinasjon – og balanseevnen og det er derfor viktig å være kreativ, bryte opp treningen og variere med nye øvelser.

Teoristart - hvorfor er slike øvelser viktig. Foto: Aina Næprud

Teoristart – hvorfor er slike øvelser viktig.
Foto: Aina Næprud

Takk til dere på Melhus for en bra kveld og lykke til videre med basistreningen!