Kom i gang med forebyggende trening!

Flere av de som oppsøker meg for behandling har fått smerter årsaket av svakheter i samspillet mellom muskulatur og ledd. Dette kan for eksempel være en snekker som over lenger tid har jobbet med armen over skulderhøyde og etter hvert feilbelastet og overbelastet spesifikke muskelgrupper eller det kan være en idrettsutøver med spenninger og/eller svakheter i muskulatur som gir dårlig kontakt og aktivering av musklene, ineffektiv kraftutvikling og dermed dårligere prestasjoner.

Forebygg – ikke reparer!

Dersom samspillet i muskel – og leddsystemet ikke fungerer som det skal vil vi etter hvert begynne å kompensere og endre vårt bevegelsesmønster. Optimal bevegelighet er essensielt for å motvirke kompensatoriske bevegelser eller feilbelastninger i andre deler av kroppen. En muskelubalanse vil enten føre til nedsatt stabilitet i leddet eller skape en feilbelastning som igjen fører til nedsatt funksjon og ytelse.
Med manuell behandling kan man bli smertefri, men dersom du har gjentatte tilbakefall av smerte bør du komme i gang med trening som fokuserer på økt styrke og stabilitet, samt optimalisering av bevegelsesutslag i kroppen. På den måten vil du selv kunne forebygge at smerten kommer tilbake. Systematisk trening fører til forandringer i nervesystemet og målrettet trening kan gi en forbedret nevromuskulær kontroll (riktig aktivering og rekruttering av muskelfibre). Dette gjør at kroppens ressurser effektiviseres og belastninger på kroppen fordeles på en mer korrekt måte.

Stabilitetsøvelser for kne:

Stabilitetsøvelser for kne .

Modell: Sigrid Gåsbakk

Modell: Sigrid Gåsbakk

 

 

Hvordan du bør legge opp treningen kommer helt an på hva du vil oppnå. Hvilke øvelser som er viktig for deg kommer helt an hvilket problemområde du har eller vil forebygge.

– Får du som regel vondt i et kne etter en løpetur?
– Smerter det mellom skulderbladet når du sitter lenge foran PC?
– Ønsker du å forebygge belastningsskader på jobb?
– Vil du optimalisere kroppen for bedre utbytte av treningen?
++++

Tren riktig og smart – uansett alder!

Mange idretter starter spissing av utøvere tidlig. Det er da viktig at foreldre og trenere oppmuntrer og motiverer sine barn/utøvere i å komme i gang med mer skadeforebyggende øvelser slik at treningene ikke blir for ensformig. Man bør så tidlig som mulig ta utgangspunkt i de spesifikke kravene idretten stiller til kroppen og fokusere på stabilitet, styrke og bevegelighet i disse områdene for å unngå fremtidige plager. Variasjon i trening er nøkkelen!

Uansett hvilket treningsnivå du ligger på:
Legg inn små, enkle basisøvelser i den vanlige treningsøkten og du kan oppnå stor effekt!

Planke med integrasjon av armer utfordrer kjernemuskulatur og skulderstabilitet:

Planke HS

Sett deg mål og still krav til deg selv,
tren for å bli bedre på det som er viktig for deg!

no excuses

Ta kontakt dersom du ønsker hjelp med å komme i gang med dine mål!